Traject Leiewandeling

Beste vertrekplaats is toch nog altijd het St-Pietersstation. De route eindigt immers met een busrit richting station, zodat het handig is als iedereen zijn fiets daar kan zetten. Verzamelen voor station Gent-Sint-Pieters op het Kon. Maria-Hendrikaplein. Vertrek en neem schuin links voor het station (als je met je rug er naar toe staat) de Kon. Boudewijnstraat (met op de hoek de cafés Splendid en Krugerhof). Blijf deze straat volgen (wordt vanaf het eerste kruispunt de Patijntjestraat). Neem de vijfde straat naar rechts (ter hoogte van huisnummer 270, "Hulp der Patroons"). Dit is de Roeispaanstraat. Op het einde van deze straat kom je aan de Leie. Ga linksaf en blijf de Leie volgen (Gordunakaai). Ga voorbij de Europabrug (Leie niet oversteken!), verder langs de Gordunakaai. Voorbij restaurant 'Patyntje' (aan je linkerkant) verlaat je de weg en volg je het fietspad langs de Leie. Eerste stop: café 'Leiezicht'. Tijd om een pint te drinken (of iets anders...). Geniet van het uitzicht en vooral van de prijslijst aan het venster.

De rest van de route tot aan café OUDE DRIE LEIEN: Volg verder het fietspad tot aan de trein- en voetgangersbrug (ongeveer 100 m. voorbij het café). Steek de Leie over en blijf verder het pad langs de Leie volgen (Snepdijk). Wandel langs de jachthaven tot aan de viaduct.

Tweede stop: onder de viaduct en aan het water is de ideale plaats om de schachten één of meer ad fundums te laten drinken onder de vorm van een estafette. Schachten hebben per definitie dorst...

Ga verder langs het paadje evenwijdig met de grote baan (R4, grote ring rond Gent) tot aan het fietspad. Ga gewoon rechtdoor en volg even het fietspad dat langs de R4 en de Ringvaart loopt, tot aan de spoorwegbrug (ongeveer 200 m. verder). Steek langs de trappen de Ringvaart over. Aan de overkant na de trappen links onder de brug door en onmiddellijk weer links het paadje ingaan langs de spoorweg (nog voor de kleine elektriciteitscabine). Ga aan de kruising (bij de laatste paal van de electriciteitskabels) het paadje links in.

Derde stop: schachten moeten in het veld op zoek gaan naar regenwormen (min. 1/schacht).

Vervolg je weg langs het paadje (bij regenweer kan het hier serieus modderig liggen). Na een tijdje zie je links een oude Leiearm die nu gebruikt wordt om in te vissen. Op het einde van het paadje links de straat volgen (Dijkweg) en de brug niet oversteken. Volg vanaf het café 'In de Karpel' het pad langs de Leie (Dijkweg).

Vierde stop: ook hier een ideale plaats om de schachten één of meer ad fundums te laten drinken onder de vorm van een estafette. Schachten hebben per definitie immers nog altijd dorst...

Volg verder het pad langs de Leie tot aan het kruis opgericht ter ere van pastoor J.B. Colle (op deze plaats overleden op 30 november 1880).

Vijfde stop: salamander door de senior met de meegebrachte "straffe en slechte" drank.

Even voorbij het kruis wordt de Dijkweg weer geasfalteerd. Deel op deze plaats de opdrachten uit voor de schachten (zie bijlage). Even verder kom je aan het punt waar de Leie zich splitst (vandaar "Drie Leien"). Volg de Dijkweg.

Zesde en laatste stop (en meestal de langste...): café 'Oude drie Leien'. Naast de deur woont een Hongaar die altijd emotioneel wordt als hij rood, wit en groen ziet. Aangezien je de bus richting Gent moet halen vertrek je best ten allerlaatste om 18u00.

Wandel verder langs de Leie, voorbij het veer van Afsnee (aan de Nenuphar).

Hier zijn er twee mogelijke routes. Route A. Steek de Leie over via het veer. Ga de straat uit en neem vervolgens bus 34/35/36 richting Sint-Pietersstation-Dampoort-Wetteren/Lokeren/Zele Route B. Als het veer (tijdelijk) gesloten is moet je een eindje verder wandelen (maar geen drie kilometer zoals op het bordje staat!) langs de Leie. Let op de bescheiden optrekjes hier in de buurt (altijd een goede motivatie voor wie de komende weken nog moet blokken). Op een bepaald moment gaat de Leie even naar rechts en het pad rechtdoor. Gewoon het pad volgen tot aan het fietspad langs de ringvaart. Rechts het fietspad volgen en de Krommehambrug oversteken. Net voor de viaduct en spoorwegbrug naar rechts. Ongeveer 100 m. verder zie je de bushalte. Let op, het is de bushalte aan de overkant van de weg (niet die tegenover het Seca-benzinestation). Neem bus 34/35/36 richting Sint-Pietersstation-Dampoort-Wetteren/Lokeren/Zele.